ЯК ПРАЦЮВАТИ З ПІДРУЧНИКОМ
1.Прочитай весь навчальний матеріал з метою ознайомлення із змістом.
2.Виясни значення важких слів, термінів і понять та висловів за допомогою словника, по записах в робочому зошиті.
3.Випишіть питання до вчителя, які у вас виникли в процесі роботи з текстом.
4.Розділіть навчальний матеріал на частини.
5.Визначте головну думку автора, зробіть записи у формі плану, тезів.
6.Прочитайте текст ще раз і постарайтесь переказати його по пам’яті.
ЯК ПЕРЕКАЗАТИ ТЕКСТ ПАРАГРАФА
1.Уважно прочитай текст параграфа, запитання і завдання до нього.
2.Знайди у тексті відповіді на поставлені завдання. Виконай усі завдання.
3.Запам”ятай усі терміни і поняття, які виділені у тексті курсивом або в табличці.
4.Склади план своєї розповіді.
5.Перекажи зміст тексту згідно складеного плану, використовуй у своїй розповіді нові терміни, поняття.
ЯК СКЛАСТИ ПЛАН ТЕКСТУ ПІДРУЧНИКА
1.Прочитай заголовок параграфа і подумай: який зміст закладено в заголовок?
2.Прочитай уважно даний параграф і постарайся виділити в ньому і зрозуміти нові терміни.
3.Розглянь і постарайся зрозуміти малюнки і їх частини, що відносяться до тексту.
4.Прочитай текст окремо по абзацах і визнач, про що говориться у кожному абзаці.
5.Склади план прочитаного тексту, пунктами плану можуть бути заголовки абзаців.
6.Закрий книжку, розкажи за складеним планом увесь текст, постарайся зрозуміти і запам’ятати його зміст.
7.Дай відповіді на всі питання в кінці параграфа або на запитання поставлені учителем.
ЯК КОРИСТУВАТИСЬ ІЛЮСТРАЦІЯМИ ПІДРУЧНИКА
1.Розглянь уважно малюнок (схему, таблицю…). Подумай, що тут зображено.
2.Вдумайся у назву і зміст ілюстрації. Визнач, до якої частини параграфа відноситься ця ілюстрація.
3.Визнач мету застосування малюнка (схеми, таблиці…) при вивченні матеріалу.
4.Знайди в тексті параграфа відомості, факти, які підтверджують або конкретизують зміст даної ілюстрації.
5.Розкажи при допомозі ілюстрації, які нові факти ти відкрив для себе.
Учися робити порівняння
Порівнювати – поставити поряд, встановити подібності та відмінності. Порядок порівняння:
- Знайди відповідь на запитання: хто такий? Що таке?
- Порівняй визначення двох предметів або явищ. Знайди основну подібність.
- Виділи суттєві ознаки кожного предмета.
- Порівняй обидва або кілька предметів за одними і тими самими виділеними ознаками.
- З’ясуй усі ознаки подібності та відмінності об’єктів.
- Знайди і поясни причини подібності та відмінності.
Учися робити аналіз
Аналіз – процедура розумового та реального розчленування предмета (явища, процесу), а також виділення окремих частин, ознак, властивостей. Порядок аналізу:
- Подумки розчленуй об’єкт, предмет, явище на окремі складові частини, які мають функціональне значення.
- Спробуй виявити у виділених блоках характерні особливості, деталі предмета, який вивчається.
- Подумай про причини такого поділу на блоки.
Учися робити узагальнення
Узагальнення – процес міркування, який приводять до знаходження загального в заданих предметах та явищах. Порядок узагальнення:
- З’ясуй найважливіші моменти у фактах або явищах, які розглядаються.
- Визнач їх подібність.
- Встанови зв’язок між ними.
- Сформулюй загальний висновок.
Учися складати тези
Теза – положення, яке коротко висловлює яку-небудь ідею, а також одну з думок лекції, доповіді, твору.
- Ознайомся зі змістом матеріалу, зверни увагу на шрифтові виділення, ця підказка допоможе тобі в роботі.
- Розбий текст на змістові блоки (за допомогою плану).
- Визнач головну думку кожної частини (можна підкреслити).
- Осмисли суть виділеного, сформулюй своїми словами або знайди подібне формулювання в тексті.
- Тези пронумеруй – це дасть змогу зберегти логіку авторських міркувань.
- Відділяй одну тезу від іншої – це полегшить роботу.
Учися правильно висловлювати свої думки
- Щоб навчитися грамотно говорити, потрібно навчитися читати і слухати.
- Читаючи, не тільки заглиблюйся в усть написаного, а й намагайся побачити, почути, зрозуміти та запам’ятати художні особливості мови, мовні звороти.
- Нагромадженню активного запасу слів допоможе спеціальна робота: заведи словник для запису нових слів, тренуй себе в їх запам’ятовуванні та вимові. Підбирай до слів антоніми та синоніми, вивчай слова, які використовуються в переносному значенні.
- намагайся не тільки зрозуміти зміст мови оратора, а й запам’ятай прийоми її побудови.
- Слідкуй за тим, щоб у розповіді не зустрічалися слова-паразити, не допускай непотрібних поворотів – це збіднює мову. Слідкуй за побудовою речень, уникай особливо складних конструкцій.
- Щодня читай вголос по 15-20 хвилин, заглиблюйся в зміст тексту, визнач, де потрібно зробити наголос, паузу, який відтінок надати мові.
Як складати конспект
Конспект – короткий запис змісту. Основні вимоги до написання конспекту: систематичність та лаконічність викладу матеріалу, стислість, переконливість та доказовість.
Етапи конспектування:
- Прочитай текст, відзнач у ньому нові слова, незрозумілі місця, імена, дати, склади перелік основних думок, що містяться в тексті, склади простий план.
- З’ясуй у словнику значення нових незрозумілих слів, випиши їх у зошит.
- Повторне читання поєднуй із записом основних думок автора та ілюстрацій. Записи вели своїми словами, не переписуй текст статті. Записи намагайся робити стисло, користуйся правилами запису тексту.
- Прочитай конспект ще раз, доопрацюй його.
Види конспектів:
- План-конспект – це переказ прочитаного або почутого, викладений у формі плану. Стислий, простий, швидко складається та запам’ятовується; навчає визначати головне, чітко та лаконічно викладати думку, дає можливість засвоїти матеріал ще в процесі його вивчення. Усе це робить конспект незамінним, якщо необхідно швидко підготуватись до доповіді, виступу, проте працювати з ним через деякий час важко, оскільки зміст матеріалу погано відновлюється в пам’яті.
- Текстувальний (цитатний) конспект – конспект, створений з уривків оригіналу – цитат. Побудований з промови автора, з вкладених ним фактів. Використовується для роботи з першоджерелами. Проте конспект не сприяє активній розумовій роботі, а слугує, як правило, тільки ілюстрацією до теми, яка вивчається.
- Вільний конспект – це поєднання виписок, цитат, тез. Потребує серйозних зусиль під час складання, найвищою мірою сприяє засвоєнню матеріалу. Вимагає вміння активного використання всіх типів записів: планів, тез, виписок.
- Тематичний конспект – це конспект відповіді на поставлені запитання або конспект навчального матеріалу теми. Може бути оглядовим і хронологічним, учить аналізувати різні точки зору на одну і ту саму проблему. Активізує наявні знання та особистий досвід, використовується в процесі роботи над доповіддю, рефератом.
Як підготувати реферат
Реферат – це короткий виклад змісту книжки, статті.
- Підбери літературу з теми, яку вивчаєш, ознайомся з її змістом.
- Користуючись закладкою, відзнач найбільш суттєві місця або зроби виписки.
- Склади план реферату.
- Використовуючи рекомендації щодо складання тематичного конспекту та складеного плану, напиши реферат, у кінці якого обов’язково вислови своє ставлення до теми та її змісту.
- Прочитай текст та відредагуй його.
- Правильно оформи реферат (на титульній сторінці вкажи тему реферату, відомості про себе, текст пиши з одного боку аркуша, почни з плану, не забудь залишити широкі поля, не користуйся скороченнями, у кінці реферату наведи список використаної літератури (вкажи автора книжки, її назву, видавництво, рік видання), залиш два чисті аркуші для написання рецензії).
Правила запам’ятовування:
- Зосередься, залиш сторонні думки, налаштуйся на запам’ятовування.
- Намагайся зрозуміти головний зміст матеріалу, що викладається, у протилежному випадку працюватиме механічна пам’ять, яка є менш продуктивною, ніж логічна.
- Приділи особливу увагу структурі матеріалу. З’ясуй, чим зумовлена така послідовність його викладу.
- Відділи основний матеріал від ілюстративного, який запам’ятовувати не потрібно.
- Промов кілька разів нові слова, дати.
- Промов уголос формулювання висновків, законів.
- Відтвори весь матеріал за планом.
Немає коментарів:
Дописати коментар